3 مدير به‌خاطر «تا ثريا»، «شيدايي» و «پنجره» تذكر گرفتند

یزدفردا به نقل از تهران امروز، خشت اول چون نهد معمار كج...تا ثريا مي‌رود ديوار كج. حكايت سريال ثريا هم همين بود. سريالي كه مبناي قصه‌اش نشان دادن ويراني زندگي كه بر پايه رباخواري بنا نهاده شود مي‌چرخيد و امشب با اعلام غير منتظره شبكه اول سيما در روز گذشته بينندگانش شاهد قسمت پاياني آن خواهند بود.

آنچه روز گذشته اين خبر را مورد توجه رسانه‌ها قرار داد حاشيه‌هايي است كه چندي است حول اين سريال مي‌چرخد و البته داستان كم و بيش مشابهي براي ديگر سريالي كه اين شب‌ها از تلويزيون پخش مي‌شود نيز وجود دارد و آن بر چسب تلخي فضاي حاكم بر روايت قصه‌هاي اين سريال‌هاست.

حالا هر چند روابط عمومي شبكه يك هر گونه اصلاح و مميزي اين سريال را تكذيب كرده است اما اينكه شبكه يك تصميم گرفته است ناگهان پايان پخش اين سريال را اعلام كند در كنار انتقادهايي كه روزهاي گذشته به اين سريال شده اين تكذيبيه را در هاله‌اي از ابهام قرار مي‌دهد.

شايد در اين ميان مهم‌ترين انتقاد را مسئولان خود سيما به خود وارد دانستند آنجايي كه خبر رسيد معاون سيما به خاطر ساخت تلخي و ناگواري سريال‌هاي «تاثريا»، «شيدايي» و «پنجره» تذكر جدي داد.

http://up98.org/upload/server1/01/z/jo0tvi5scf2xwg97bfj8.jpg

اين در حالي است كه وي پيش‌تر و در ارديبهشت ماه و در نشست با برنامه سازان سيما ‌از ممنوعيت تجمل‌گرايي، مصرف‌گرايي و ساخت سريال‌هاي تلخ در تلويزيون خبر داده بود. گفته مي‌شود علت اين تذكرها كه كتبي هم صورت گرفته از سوي معاون سيما به خاطر تلخ و گزنده بودن، اثرگذاري منفي اين سريال‌ها بر روحيه مخاطب، پرداخت ناقص به نمونه يك زن ايراني محجبه و نادرستي پرداخت به روابط محرم و نامحرم در اين سريال‌ها عنوان شده و به همين خاطر دستور خاتمه اين سريال‌ها نيز اعلام شده است.

حالا مدير روابط عمومي شبكه يك درباره پايان زود هنگام پخش مجموعه تلويزيوني «تا ثريا»كه شائبه حذف بخش‌هايي از اين مجموعه را به وجود آورده است، به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اينكه پخش مجموعه «لبه آتش» ويژه ايام دهه فجر بايد آغاز شود و اين مجموعه در بيش از 10 قسمت تهيه‌ شده‌است، به همين دليل بايد پخش آن را كمي زودتر آغاز كنيم.

http://www.2onya.net/uploads/sorya4.jpg

از سوي ديگر اين حرف‌ها را معاون سيما در حالي مي‌زند كه كسي مثل سيروس مقدم به عنوان كارگردان سريال معتقد است: من نه اجازه دارم و نه وجدان شخصي‌ام به من اجازه مي‌دهد كه در جامعه‌اي زندگي كنم كه آسيب خورده از مال حرام، پول ربا، سيستم‌هاي غلط مضاربه‌اي و گلد كوئيست‌ها و در حقيقت آنچه كه در صفحات حوادث شما مي‌بينيد. در دادسراها و‌دادگاه‌هايي‌كه ما فيلمبرداري مي‌كنيم، از 10 پرونده، 9تاي آنها متعلق به دوستان و اقوامي است كه دعواي مالي دارند. در اين شرايط يك هنرمند و آدمي كه در اين جامعه زندگي مي‌كند، چه را بايد به تصوير بكشد؟ شيريني‌هاي كاذب را به تصوير بكشم؟ بلد نيستم. حتي اگر كمدي هم مي‌سازم، پايتخت را مي‌سازم كه اگر كمي لحن كمدي آن را حذف كنيم، تراژدي و تلخي‌اش از سريال تاثريا بيشتر است.(گفت‌وگو با خبرگزاري فارس) و به بياني ديگر عسگر پور كارگردان سريال شيدايي نيز به همين معتقد است.

http://www.rouzeno.com/wp-content/uploads/2012/01/26_900517_L600.jpg



هر چند تا ثريا فقط شامل تذكر نشد و در همان ابلاغيه از اين سريال به خاطر پرداختن به برخي مضامين ديني مانند تقبيح عمل ربا تقدير شد. همين رويه انتقاد و تقدير بيرون از حوزه مديريتي سيما نيز جريان دارد.

در حالي‌كه بسياري‌ درباره رويه پخش سريال‌هاي تلخ به سيما انتقادات جدي دارند، كساني مثل حجت‌‌الاسلام و المسلمين حسن ملك محمدي عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز از اين سريال تقدير كردند.

وي در گفت‌وگو با مهر گفت: سريال «تا ثريا» هم از لحاظ فني و هم از لحاظ متن و محتوا يكي از بهترين سريال‏ها‌ي سيما محسوب مي‌شود.

وي بررسي تبعات منفي رباخواري در زندگي و سرنوشت رباخواران وپنهان كردن واجبات را از ديگر ويژگي‌هاي مهم اين سريال خواند و بيان كرد: همان‏طور كه از محرمات بايد پرهيز كرد، واجبات شرعي و مقدس ديني را بايد تحكيم و آشكار كرد.

ملك محمدي ازدواج را براي انسان همانند غذا، اكسيژن و آب واجب دانست و افزود: در طبيعت همه چيز زوج است و انسان هم به عنوان جزئي از طبيعت نياز به هم نفس و مونس دارد و تنهايي فقط براي ذات باري تعالي شايسته است.

وي ضمن تقدير از عوامل ساخت اين مجموعه تلويزيوني خواستار بررسي ابعاد مختلف آن با حضور كارشناسان خبره شد و يادآور شد: با توجه به ابعاد مختلف اين سريال، به نظرم خيلي خوب است پس از اتمام آن در يك ميزگرد تلويزيوني كارشناسان حوزه‌هاي مختلف از جمله كارشناسان اقتصادي، مذهبي، هنري و نمايندگان مجلس به بررسي پيام‏هاي مختلف اين سريال بپردازند.

از سوي ديگر بسياري از منتقدان بر اين باورند دليل به چشم آمدن تلخي سريال‌هايي مثل شيدايي و پنجره و تا ثريا عدم وجود سريال طنزي است كه اين فضا را كمي تلطيف كند. در همان ابلاغيه مورد اشاره معاون سيما نيز آمده بود كه رويكرد معاونت سيما در اين دوره ساخت سريال‌هاي طنز، جذاب و اجتماعي و آرام بوده و به همين خاطر هرگونه متن، فيلم‌نامه و سفارش‌هايي با مضامين تلخ و تيره، نظير چيزي كه فعلا ‌ در شبكه‌هاي سيما در حال پخش است متوقف شود.

در همان ارديبهشت ماه و نشست معاون سيما با برنامه سازان هم وي از مديران خواسته بود در هر فصل لااقل يك سريال كمدي روي آنتن برود كه اين روند تنها تا اواسط فصل تابستان ادامه يافت و ساختمان پزشكان تنها سريال مورد اقبال طنز امسال تا اين ماه‌هاي اخر سال است.

البته اين در حالي است كه شايد يكي از علت‌هاي عدم پخش سريال طنز در اين نيمه دوم سال تقارن با مناسبت‌هايي چون ماه رمضان و ماه محرم و صفر است.

«تا ثريا» قصه زني ميانسال با نام ثريا است كه در كشاكش زندگي،‌موفقيت ها و شكست‌هايي‌را‌متحمل شده است. او همچنان تلاش مي‌كند خودش و موقعيت اجتماعي اش را با وجود همه ناملايماتي كه پيرامونش وجود دارد، حفظ كند.

شرايط آنقدر بر شخصيت اصلي داستان سخت مي‌شود كه او مجبور مي‌شود تنها خانه‌اي كه از شوهر متوفايش به جا مانده را بفروشد و زندگيش را سر و سامان دهد.

از سوي ديگر او مراقبت از پيرمرد به اغما رفته اي به نام سرهنگ را قبول مي‌كند و پس از آن به خاطر اطميناني كه به آقارضا پسر سرهنگ دارد بخشي از پولش را به او مي‌سپرد تا به واسطه سود آن كمك خرجي تهيه بكند، اما رضا ورشكست مي‌شود و‌ثريا به دردسر‌ مي افتد.

سيروس مقدم پيش‌تر‌ گفته بود مقاومت خواهد كرد‌تا سريال را آنگونه كه دوست دارد به پايان ببرد و شايد به همان‌تلخي‌كه‌تا همين قسمت‌ها پيش رفته است اما بايد امشب منتظر‌ماند و ديد‌آيا‌كمي‌پايان خوش شامل حال اين سريال مي‌شود يا نه.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا